Kryteria powodzenia w walce z depresją

woman-thinking

Jak ocenić  czy terapia jest skuteczna? Warto rozróżnić częściowy dobry efekt, jakim jest poprawa nastroju i uzyskanie pełnego, trwałego efektu wyeliminowania depresji. Kryteria rzeczywistego sukcesu terapii można ująć w czterech punktach:

1. Zrozumienie dlaczego cierpiało się na depresję.

2. Poznanie technik neutralizowania przyczyn depresji, które mogą by zastosowane w samodzielnie, gdyby zaszła taka potrzeba.

3. Odbudowanie wiary i szacunku do siebie. Wiara w siebie oznacza przekonanie że jest się w stanie w przyszłości osiągać założone przez siebie cele zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Szacunek dla siebie oznacza zdolność do darzenia samego siebie pozytywnymi uczuciami i przeżywania radości, niezależnie od tego czy dany moment życia jest szczególnie trudny czy nie.

4. Wskazanie głębszych przyczyn doświadczanej depresji.

Zrozumienie przyczyn depresji jest procesem rozłożonym w czasie, trwającym na przestrzeni wszystkich kolejnych spotkań z terapeutą. Może się zdarzyć, że zrozumienie przychodzi względnie szybko, niekiedy jednak jest to proces dłuższy, stopniowy.

W czasie każdej sesji stosowane są techniki, które wspomagają terapię, takie jak analiza myśli automatycznych, emocji czy nietrafnych założeń przyczyniających się do obniżenia nastroju i samooceny. Większość z tych technik zaczyna być po kilku sesjach dobrze znanym narzędziem samopomocy, które można w razie potrzeby zastosować już po jej zakończeniu.

Ponieważ wiele, być może większość, nietrafnych założeń powodujących stany depresyjne zostaje w trakcie terapii nazwana i wyeliminowana, nietrafne założenia nie będą już miały tak łatwego dostępu do danej osoby. Jako przykład nietrafnych założeń winnych depresji można podać przeświadczenie „Jeśli nie wykonam czegoś osiągając najwyższe możliwe standardy, oznacza to że zawiodłam”, lub: „Moja wartość jako człowieka jest wyznaczana przez to, co osiągnąłem”. Te przeświadczenia są błędne (chociaż często spotykane wśród osób z depresją) i mogą być wysoce autodestrukcyjne, prowadzą do lęku, poczucia winy, obniżenia nastroju. Zostają one zwykle wyrażone tak szybko w czasie terapii, że ich zneutralizowanie przyjmowane jest najczęściej jako pierwszy cząstkowy cel cyklu spotkań. Z reguły w procesie terapii omawiane i „neutralizowane”, czyli weryfikowane jako nieprawdziwe, są przede wszystkim te spośród nietrafnych założeń, które są najbardziej destrukcyjne.

Wyniesiona z procesu terapii umiejętność samodzielnego eliminowania błędnych przeświadczeń jest jednym z najbardziej wartościowych jej efektów.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s