Postanowienia: jak je realizować

LENOVO-PC - list-for-living.2-1xswisr

W sieciach społecznościowych przy końcu roku kalendarzowego pojawia się prawdziwy wysyp deklaracji dotyczących celów uczestników tych sieci na nowy rok. Nie inaczej jest w tym roku. Przeglądając cele deklarowane wszem i wobec (!) na poszczególnych portalach można się zdziwić ich jednorodnością. 90% osób deklaruje że chciałoby w nowym roku schudnąć, pozostałe 10% wskazuje cele bardziej zróżnicowane, odnoszące się do kolejnych etapów edukacji, osiągnięć osobistych, sfery materialnej. Z rzadka pojawiają się  cele dotyczące poprawy jakości relacji interpersonalnych i ogólnie rozwoju osobistego.

To, co łączy zdecydowaną większość deklaracji, to ich znaczna ogólnikowość. Większość osób pragnących schudnąć ogranicza się do krótkiego hasła „schudnąć”, jedynie niewielka część kobiet ilustruje ten cel zdjęciem jakiejś podziwianej ze względu  na szczupłą sylwetkę celebrytki. Czytając tak ogólnie sformułowane cele na nowy rok trudno oprzeć się przywołaniu niezwykle użytecznej, przy czym popularnej, obecnej w wielu szkoleniach z zakresu efektywności osobistej metody realizowania celów – SMART.

SMART to akronim, opisujący założenia znacznie ułatwiające realizację wszelkich celów. S oznacza w nim „Specyficzne”, M – „Mierzalne”, A – „Atrakcyjne”, R – „Realistyczne”, T – określone w czasie (Time-related). W czym pomaga zachowanie tych parametrów podejmowanych celów? Czyniąc cele specyficznymi precyzujemy nasz sposób myślenia o nich, przez co zyskujemy możliwość  lepszego zrozumienia tego, do czego dążymy, łatwiej nam także sprawdzać postępy w osiąganiu celu. W odniesieniu do celu „schudnąć” byłoby to na przykład określenie docelowej wagi, jaką chcemy osiągnąć i utrzymać. Mierzalność celu jest potrzebna po to, by mieć jasne i precyzyjne kryterium zbliżania się do celu (w przypadku odchudzania mogą to być oczywiście kilogramy lub centymetry).

Ciekawy jest wymiar atrakcyjności celu. Poświęcając chwilę refleksji temu, czy naprawdę dany cel jest dla nas atrakcyjny i czy przypadkiem nie ma innego celu, który jest istotniejszy lub cenniejszy na danym etapie naszego życia, możemy zweryfikować listę celów, umieszczając na niej cele dotąd tam nieobecne lub rezygnując z niektórych, wcześniej wrzuconych tam nierozważnie. Świadoma i uważna weryfikacja atrakcyjności celów to najbardziej kreatywna część procesu tworzenia osobistej listy celów.

„Realizm” celów jest ich ważnym warunkiem. Im bardziej ostrożni i wyważeni jesteśmy w określaniu celów, tym oczywiście mniejsze ryzyko porażki. Z drugiej strony, cele powinny być także ambitne, tak, by nie ograniczały pozytywnych efektów jakie potencjalnie można osiągnąć. Określenie celów w czasie jest wskazaniem terminu końcowego, w którym dany cel ma być osiągnięty. W przypadku postanowień noworocznych jest to zwykle okres całego nadchodzącego roku.

Metoda SMART, choć tak popularna w kręgach szkoleniowców i specjalistów od rozwoju osobistego (uważana zresztą za materiał „oklepany” i zgrany, co jest losem wielu najlepszych treści szkoleniowych)  jest jednak – jak  się wydaje – wciąż jeszcze nie wystarczająco powszechnie znana. Wiele z elementów tej metody, takich jak określanie celów, analiza składowych sukcesu, szacowanie szans powodzenia, ocena własnej motywacji, proces planowania – jest także wykorzystywanych w technikach terapii poznawczej.

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s